TREENIÄ, TREENIÄ

No niin, edellisestä kuntokuuri-postauksesta on kulunut nyt kuukausi ja aika katsoa mitkä on fiilikset. Pääsin siis mukaan indiedaysin ja Lidlin sportyfeel kampanjaan ja tarkoitus on kolmen kuukauden ajan raportoida tänne kuinka kunkokuuri on edistynyt ja miltä nuo sportyfeel tuotteet ovat tuntuneet osana treeniä.

Itsellä tavoitteena oli lihasmassan kasvattaminen, ne terveellisemmät elämäntavat ja yksinkertaisesti parempi olo. Painon kanssa minulla ei koskaan ole ollut ongelmia, mutta herkuttelu on ollut aina se suurin paheeni. Kuinka siis itsekuri on pitänyt?


Olen tavannut personal trainerini Maijan nyt jo useamman kerran ja olemme pikkuhiljaa käyneet läpi eri osa-alueita tuossa treeniohjelmassani. Pääsääntöisesti treeniviikossani on 5-6 treenikertaa ja näistä kaksi on kuntosalilla ja lisäksi lihaskuntoa tulee yhdestä kotona tehtävästä kuntopiiristä. Voisinkin siitä kirjoitella vielä toisella kertaa, on muutes hyvä ja tehokas kuntopiiri! Loput harjoituskerrat ovat aerobisia harjoitteita eli minulla siis juoksemista.

Täytyy sanoa, että juoksu on alkanut rullaamaan todella hyvin nyt kun opin juoksemaan tarpeeksi hiljaa. Ohjelmassa suurin osa on peruskuntoa kohottavaa juoksuharjoittelua eli sellaista, jossa pitäisi pystyä puhumaan ihan normaalisti kaverille juoksun aikana. Itsellä tahtoi sykkeet nousta aina heti liian korkeiksi kun menin liian lujaa.


Olen oppinut tosi paljon treenaamisesta, ruokavaliosta ja myös siitä levon tärkeydestä tässä parin kuukauden aikana. Helposti sitä starttaa tällaiset elämäntapamuutokset liian lujaa ja unohtaa ne lepopäivät. Olenkin orjallisesti kyllä noudattanut määrättyjä lepopäiviä ja huomannut, että paikat eivät ole olleet liian kipeinä missään vaiheessa. Ilmeisesti palautuminen on siis onnistunut. Muutenkin Maijan tekemät saliohjelmat ovat olleet todella hyviä ja monipuolisia. Aikaisemmin treenasin salilla vähän vailla päämäärää mitä milloinkin ja ehkä liikaakin jotain samoja lihasryhmiä. Oudokseltaan sitten tietysti paikat oli monta päivää ihan jumissa eikä meinannut kävelemään päästä kunnolla. Maijan tekemissä liikkeissä ei istuta laitteissa ja treenata yhtä lihasta vaan liikkeet ovat kokonaisvaltaisia ja treenaavat mahdollisimman monta lihasryhmää kerralla.


Parasta on ollut huomata se oma kehittyminen. Olen oppinut uusia liikkeitä ja niitä olen treenannut aluksi ilman painoja pelkällä tangolla oppiakseni liikkeen kunnolla. Kyykyissä taas painoja on saanut lisätä ja mahtava huomata, kuinka nopeasti sitä lihakset kehittyykään. Treenin jälkeen olen monesti juonut tuollaisen sportyfeel recovery-juoman, joista hyviä ainakin oli tuo mustikka ja sitten mansikka. Proteiinipatukat ovat osoittautuneet myös käteviksi ja niitä kulkee mukana treenikassissa aina. Joskus myös kun makeahammasta kolottaa, olen syönyt tuollainen proteiinipatukan ja himo on mennyt ohi sillä.


Ettei nyt menisi ihan täydellisen kuuloiseksi tämä juttu niin onhan niitä ollut pieniä repsahduksiakin. Alusta asti otin tavoitteeksi sen, että syön herkkuja yhden kerran viikossa, mutta ehkä silloin on tullut syötyä vähän liikaakin. Viime viikko meni taas ihan plörinäksi kun lapset sairastelivat, itsellä oli iltaisin työjuttuja ja vielä se Tampereen reissu enkä ehtinyt käymään salilla ollenkaan. Tosin kummasti sitä on tähän uuteen elämäntapaan tottunut, sillä keho jotenkin kaipasi sitä salitreeniä ja juoksemista ja olikin kiva taas päästä normaaliin rytmiin kiinni. Haastetta tuo tuleva lomamatkamme, mutta sinne pakkaan mukaan ainakin juoksukengät eli ihan löhöilyksi ei pitäisi mennä.



Missä välissä sitä sitten treenaan? Useinmiten iltaisin tai jos menen iltavuoroon niin käyn tekemässä treenin sitä ennen. Lapset menevät aina klo 8 aamulla hoitoon ja siinä jää muutama tunti aikaa omille jutuille ennen iltavuoron alkamista. Monesti lähden lenkille heti kun mies tulee töistä ja sitten loppuilta on perheen yhteistä aikaa. On mulla mukana kyllä salillakin noita innokkaita pikku tsemppaajia ja heistä on aina kiva sinne lähteä. Usein mennään sitten koko perhe ja saadaan miehen kanssa tehdä liikkeitä vuorotellen toisen katsoessa lasten perään. Niin, tuo ei siis ole mikään yleinen sali, että semmoisille en toki lapsia mukaani ottaisi eikä niihin lapsia taida saada viedäkään.


Muistakaa venyttely!

Ehkä suurin muutos on tapahtunut ruokavaliossa ja siinä, että syön useammin ja pienempiä annoksia. Töihin otan mukaan välipalan, jolloin illalla ei sitten ole niin kiljuva nälkä heti kun töistä tulee kotiin. Leivät ja pastat ovat vaihtuneet täysjyvätuotteisiin, sokeroidut jugurtit maustamattomiin versioihin ja rahkaan ja hedelmiä sekä kasviksia olemme syöneet enemmän koko perhe. Aika pienillä jutuilla siis, mutta niillä on ollut suuri vaikutus. Olo on virkeämpi ja säännöllinen liikunta on parantanut mm unenlaatuani huomattavasti.

Tärkeintä kuitenkin on, että miltä itsestä tuntuu. Nykyään on muodikasta olla lihaksikas, treenattu ja näyttää fitnesmimmiltä. Itsellä ei sellaisia tavoitteita ole, vaan haluaisin lisää voimaa pesäpalloharrastusta varten, haluaisin päästä irti liiallisesta sokerista koska se väsyttää ja haluaisin elää terveellisemmin ihan vaan, koska se nyt on hyväksi. Syömme kaikki samaa kotiruokaa enkä todellakaan punnitse mitään annoksiani tai muutenkaan laske kaloreita. Oma keho on aika hyvä mittari ja syön jos on nälkä, enemmän kuitenkin katson nykyää mitä sinne suuhuni silloin laitan.

Kaikille salillakäyminen ei varmastikaan ole se juttu ja en itsekään siitä aikaisemmin niin kovin paljoa välittänyt. Olen saanut aina lihakseni pelkällä lajiharjoittelulla ja joukkueurheilu on ollut aina se minun juttuni. Saliharjoittelu on nyt muodostunut mielekkääksi kun olen kehittynyt ja huomannut, että tuloksiakin syntyy. Tärkeintä kuitenkin olisi, että jokainen löytäisi sen oman mieluisan liikuntamuotonsa ja se liikkuminen tuntuisi kivalta eikä pakkopullalta. Kehoitan myös rohkeasti kokeilemaan uusia lajeja ja eri liikuntamuotoja, koskaan ei voi tietää mistä se kipinä sitten löytyykään.

Tsemppiä treeneihin!

8 kommenttia

  1. On sulla upea kroppa !

    VastaaPoista
  2. Moi! :)
    Kiva lukea näitä treenijuttuja, saan niistä motivaatiota! Olen myös ruvennut urheilemaan enemmän ja salitreeniä pitäisi vielä lisätä..
    Tuo kotikuntopiiri kuulostaa tosi kivalle, voisiko siihen saada ihan ohjeet? :)
    Terv. Lillis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Juu ajattelinkin tehdä oman postauksen siitä kuntopiiristä ja otin sitä varten tuossa yksi päivä kuviakin. Tulossa siis on. tsemppiä treeneihin!

      Poista
  3. Tosi mukava on lueskella näitä treenipostauksia! Jospa sitä joskus innostuisi itsekin treenailemaan ja syömään terveellisemmin:)! Blogissani on sinulle haaste: http://valkoinensoihtu.blogspot.fi/2015/02/pitkasta-aikaa-haaste.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos haasteesta, palaan siihen loman jälkeen!

      Poista
  4. Voi vitsi. Odotan ihan täpöllä, että pääsen jälleen treenaamaan! Nää raskausvaivat, supistukset ja nivuskivut tekee liikkumisesta muutenkin jo niin haasteellista...ei auta kun odotella. Mutta joo, alkaa intoa jo olemaan enemän kun tarpeeksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tsemppiä raskauteen. Muistan ettei se mitään herkkua ollut noiden vaivojen kanssa, mutta onneksi vain väliaikaista!

      Poista

Kommentit piristävät aina!